Σχεδιασμός Λογο-Τεχνικού Βιβλίου

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-7010

Semester:

Ζ’ Εξάμηνο (Κατεύθυνση Γραφιστικής)

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΕΥ )

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

6

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/GRAF103/



Καθηγητές Μαθήματος

Δρ. ΣΤΡΑΤΗ ΣΟΦΙΑ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Με το μάθημα Σχεδιασμός (Λογοτεχνικού) Βιβλίου επιδιώκεται:
Η καταξίωση του δημιουργικού συνδυασμού εικονογράφησης – γραφιστικής. Η καλλιέργεια της πρόθεσης δημιουργίας και οργάνωσης παραγωγής επικοινωνιακά διευρυμένων και έργων “ποίησης” της τέχνης της γραφιστικής.

Η διερεύνηση της εκφραστικότητας και η καλλιέργεια της δημιουργικότητας του ή της σπουδαστ -ή, -ριας, ώστε να επιχειρήσει να προβάλει τη λειτουργική αξία του βιβλίου ως σύγχρονου έργου – προϊόντος του πολιτισμού του τόπου, μέσα από προσωπικές σχεδιαστικές ικανότητες και επιλογές, σε σχέση με την ιστορία και τα έργα της τέχνης και της γραφιστικής, αλλά και σε επαφή με τις υπάρχουσες συνθήκες των ελληνικών εκδόσεων και των εντύπων γενικότερα.

Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος

Καταβολές του βιβλίου ως μέσου επικοινωνίας, πολιτικοοικονομικοί και πολιτισμικοί συσχετισμοί που επηρέασαν και επηρεάζουν την εξάπλωσή του. Η εξέλιξη της λογοτεχνίας και της ποίησης σε σχέση με την οπτική ποίηση.

Το καλλιτεχνικό βιβλίο ως εργαλείο- πλατφόμα εμφάνισης των νέων τάσεων στην οπτική επικοινωνία και τον εννοιολογικό σχεδιασμό. Αναφορά στο επαγγελματικό και ερευνητικό πεδίο του σχεδιασμού του βιβλίου, εκθέσεις κ.ά.

Ενημέρωση και παρουσίαση στους σπουδαστές μεθοδολογίας ανάπτυξης και εφαρμογής ιδεών πάνω σε επιλεγμένα θέματα, καθώς και δημιουργία πρωτότυπων έργων, ενταγμένων σε ευρύτερα σύνολα.

Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος

Ολοκληρωμένη σχεδιαστική πρόταση εικονογραφημένου βιβλίου με δημιουργική προσέγγιση – άποψη βασισμένη στην αίσθηση του κειμένου και στην επιχείρηση εικονοποίησης των εννοιών της ανάλυσης και της ερμηνείας των περιεχομένων του.

Αναζήτηση εναλλακτικών ερμηνειών των μηνυμάτων, καθώς και των μορφών στοιχείων και του ύφους των συνθέσεων των εικόνων και των σχέσεων της εναλλαγής τους.

Έρευνα πεδίου και διοχέτευση προωθητικού υλικού σε προτάσεις αιτιολογημένα επιλεγμένων και δημιουργικών εφαρμογών σε διάφορα μέσα προβολής, όπως αφίσες, πινακίδες ανακοινώσεων κ.λπ., όπου μελετημένα εντάσσονται και προβάλουν βιβλιοπαρουσιάσεις κ.λπ.

Σε όλο το μάθημα δίνεται έμφαση στην τεκμηρίωση των επιλογών και στη στόχευση ποιοτικής παρουσίασης δημιουργικών σχεδιαστικών προτάσεων.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ελληνική:

Μπάνου, Χ. (2012). Το επόμενο βήμα του Γουτεμβέργιου. Αθήνα: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ ΑΕΒΕ.

Μπασάντης, Δ. (1993). Bιβλίο και επικοινωνία. Αθήνα: εκδ.Οδυσσέας.

Σιβροπούλου, Ρ. (2004). Ταξίδι στον κόσμο των εικονογραφημένων μικρών ιστοριών: θεωρητικές και διδακτικές διαστάσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Ξενόγλωσση:

Costaras, N., & Hermens, E., & Ouwerkerk A. (1998). Looking through paintings: the study of painting techniques and materials in support of art historical research. London: Archetype.

Dabner, D. (2004). Design και layout: δημιουργώντας με γραφικά., (μτφρ. Δραμουντάνης, Ν., επιμ. Ζιώγου, Μ.). Αθήνα: Σαββάλας.

Dewsnap, D. (1992). Desktop publisher’s easy type guide: the 150 most important typefaces. USA: Rockport Publishers.

Dowden, F. J. (2001). Υδατογραφία: δύο βιβλία σ’ ένα: τεχνικές ακουαρέλας. Αθήνα: Ίων.

Gage, J. (1993). Color and culture: practice and meaning from antiquity to abstraction. Boston: Little, Brown and Company.

Gottschall, M. Ed. (1989). Typographic communications today. Cambridge: MIT Press.

Hagen, R. M., & Hagen, R. (2007). What great paintings say. (Taschen 25 Anniversary) New York: Taschen.

Hand, O. J. (2004). National Gallery of Art: master paintings from the collection. Washington D.C.: National Gallery of Art in association with Harry N. Abrams.

Harris, N. (1994). Η ζωή και το έργο του Λωτρέκ. (μτφρ. Ρώντα Ν.). Αθήνα: Μίνωας.

Zhang, H. (2000). The yin/yang of painting: a contemporary master reveals the secrets of painting foun in ancient chinese philosophy. New York: Watson-Guptill Publications.

Moran, J. (1971). Stanley Morison: his typographic achievement. London: Lund Humphries.

Quiller, S. (1994). Acrylic painting techniques. New York: Watson-Guptill.

Sheaks, B. (1996). The acrylics book: materials and techniques for today’s artist. New York: Watson-Guptill.

Society of Illustrators (New York). (1993). The Very best of children’s book illustration. Cincinnati, Ohio: North Light Books.

V & M Typographical inc. (1974). The type specimen book; 544 different typefaces with over 3000 sizes shown in complete alphabets. New York: Van Nostrand Reinhold.

Wehrli, U. (2003). Tidying up art, New York: Prestel.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ