ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος
Συγκεκριμένα επιζητούνται:
- η ανάγνωση εικόνων της γραφιστικής που διαχέονται ιδιαίτερα στο αστικό περιβάλλον, συμβάλλοντας έτσι στην επανανοηματοδότησή του,
- η διατύπωση συμπερασμάτων που χαρακτηρίζουν την εφαρμοσμένη πρακτική και δυνητικά καθοδηγούν τόσο τη σχεδιαστική ιδεολογία και φιλοσοφία, όσο και τη στρατηγική νέων παρεμβάσεων,
- η διεξοδική αναφορά σε σημαντικούς σχεδιαστικούς παράγοντες, καθώς και σε κριτήρια αξιολόγησης έργων της Γραφιστικής σε Περιβάλλοντα.
Εξετάζονται διαφορετικές περιπτώσεις παραδειγμάτων από την υπάρχουσα κατάσταση στον αστικό χώρο, προκειμένου να προσεγγιστεί ο κοινωνικός ρόλος της Γραφιστικής στα Περιβάλλοντα με:
- την κατανόηση της σημασίας του σχεδιασμού των έργων της Γραφιστικής σε Περιβάλλοντα, τόσο για τη συνολική εικόνα της πόλης, όσο και για τις επιμέρους εικόνες κάθε γειτονιάς, πλατείας, λεωφόρου ή δρόμου, και
- την ανάλυση της έννοιας της διενέργειας επικοινωνίας μηνυμάτων που εκπέμπονται από διαφορετικά μέσα χωρικής προβολής και ενημέρωσης.
Εργαστηριακό Μέρος Μαθήματος
Ειδικότερα, με την πραγματοποίηση των ασκήσεων πράξης επιχειρείται:
- δημιουργία έργων της Γραφιστικής σε Περιβάλλοντα, που καθορίζονται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων,
- προετοιμασία της συλλογιστικής και της επιτηδειότητας του ή της σχεδιαστ-ή, -ριας να εντάσσει τα έργα,
- υλοποίηση σταδιακών προσεγγίσεων του θέματος, δηλαδή διατύπωση ιδεών και δημιουργία προσχεδίων για τα έργα της μελέτης, καθώς και επιλογή και παρουσίαση τελικών σχεδιαστικών προτάσεων.
- η επίμονη εξέταση της λειτουργίας των αποτελεσμάτων της σχεδιαστικής προσπάθειας ως ποιοτικού εγχειρήματος που είναι εστιασμένο τόσο στη δημιουργικότητα, όσο και στην ανθρώπινη επικοινωνία που διενεργείται στο χώρο.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική:
ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΣ, Α. (1979). Η ανάγκη για μια σύγχρονη ανθρωπιστική πόλη. Αναζητήσεις 2. Αθήνα: Ελληνική Ανθρωπιστική Εταιρεία – Διεθνές Κέντρο Ανθρωπιστικών Κλασσικών Ερευνών.
ΒΡΥΧΕΑ, Α. (1996). «Κρίση Κατοίκισης». Επιστημονικό Συνέδριο: Κοινωνικές ανισότητες και κοινωνικός αποκλεισμός. Αθήνα: Ίδρυμα Σάκη Καράγιωργα.
Ingold, T. (2016). Η αντίληψη του περιβάλλοντος., (μτφρ. Βρεττού, Α., επιμ. Νανογλου, Σ.). Αθήνα: Εκδόσεις ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ.
ΠΟΡΤΑΛΙΟΥ, Ε., & ΜΠΑΜΠΑΛΟΥ, Μ. (1999). Σημειώσεις του μαθήματος Ο δημόσιος χώρος της πόλης, Αθήνα: ΠΜΣ:Σχεδιασμός-Χώρος-Πολιτισμός, ΕΜΠ.
ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, Σ. (1996). Διαφήμιση και το νόημα του χώρου. Αθήνα: Εκδόσεις Στάχυ.
-//- (1990). Η συμβολική σχέση με τον χώρο. Πως οι κοινωνικές αξίες διαμορφώνουν και ερμηνεύουν τον χώρο. Αθήνα: Κάλβος.
ΣΤΕΦΑΝΟΥ, Ιου., & ΣΤΕΦΑΝΟΥ, Ιωσ. (2003). Περιγραφή της εικόνας της πόλης. Αθήνα: Πανεπιστημιακές εκδόσεις ΕΜΠ.
ΣΤΕΦΑΝΟΥ, Ιωσ. (2000). Φυσιογνωμία της ελληνικής πόλης. Αθήνα: εργαστήριο πολεοδομικής σύνθεσης ΕΜΠ, ΕΜΠ & ΥΠΕΧΩΔΕ.
-//- (2001). Φυσιογνωμία ενός τόπου. Ο χαρακτήρας της ελληνικής πόλης τον 21ο αιώνα. Αθήνα: εργαστήριο πολεοδομικής σύνθεσης ΕΜΠ, ΕΜΠ & ΥΠΕΧΩΔΕ.
Ξενόγλωσση:
BARTHES, R. (1971). Système de la mode. Paris: Seuil.
(2007). Μυθολογίες-Μάθημα. Αθήνα: Κέδρος.
(1980). Η Επικράτεια των Σημείων, Αθήνα: Ράππας.
BENJAMIN, W. (1996). Passages. Cambridge: MIT Press.
BERGER, J. (1993). Η εικόνα και το βλέμμα. Αθήνα: Οδυσσέας.
ECO, U. (1997). Η σημειολογία στην καθημερινή ζωή. Αθήνα: Α.Μαλλιάρης-Παιδεία Α.Ε.
Gehl J. (2013). Public Space, Public Life: an Interaction. Washington: Island Press.
GRAMSI, Α. (1977). Letteratura e vita nazionale. Ρώμη: Riyniti.
JEFKINS, F. (1980). Διαφήμιση. Αθήνα: εκδόσεις Θεόδωρου Τυροβόλα.
LYNCH, K. (1977). The image of the city. Cambridge: MIT Press.
SITTE, C. (1992). Η πολεοδομία σύμφωνα με τις καλλιτεχνικές της αρχές. Αθήνα: Εκδόσεις ΕΜΠ, Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Τομέας Πολεοδομίας και Χωροταξίας.
THOMPSON, E. P. (1981). The Making of the English Working Class. London: Penguin.
Zukin, S. (2011). Naked city: the death and life of authentic urban places. New York: Oxford University Press.