Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής/τρια θα έχει γνωρίσει και κατανοήσει τη δομή της Εικαστικής Γλώσσας και Επικοινωνίας, την ανάπτυξη και λειτουργία της στην αφαιρετική αλλά και παραστατική εικαστική σύνθεση, και τα εικαστικά μηνύματα που εκφράζει το αλφάβητο της, δηλαδή το σημείο, η γραμμή το σχήμα, το χρώμα ,η κίνηση , η διεύθυνση, κλπ.
Θα εχει γνωρίσει και κατανοήσει την ανάπτυξη και λειτουργία της υφής ( ματιέρας ), ως βασικού στοιχείου της εικαστικής γλώσσας , τις μορφές και τις τεχνικές της, και θα έχει τη δυνατότητα να την χρησιμοποιήσει σε εφαρμογές Γραφιστικής.
Θα έχει κατανοήσει τις βασικές αρχές της σύνθεσης και τις συνθετικές τεχνικές όπως εκφράζονται ται με τη χαλάρωση και την ένταση σε μια εικαστική πρόταση .
Θα έχει κατανοήσει τους μηχανισμούς μετάδοσης εικαστικού μηνύματος, (Αναπαράσταση, Συμβολισμός, Αφαίρεση ) και τους τρόπους έκφρασης τους ώστε να εφαρμόσει τις παραπάνω γνώσεις του στο Γραφιστικό του έργου.
Θα έχει γνώση των συνθετικών τεχνικών και μέσων για την οργάνωση του εικαστικού μέρους μιας Γραφιστικής σύνθεσης.
Ο φοιτητής/ια μέσα από την εξοικείωση με το εικαστικό αλφάβητο και τις βασικές αρχές της σύνθεσης, θα έχει την ικανότητα να αναγνώσει , να ερμηνεύσει και να αξιολογήσει ένα εικαστικό και γραφιστικό έργο και να αποκτήσει αισθητική καλλιέργεια με την προαγωγή σύνθετης και επαγωγικής σκέψης.
Με την εφαρμογή δε των αρχών της εικαστικής γλώσσας σε σειρά αντίστοιχων με τη θεωρία εργαστηριακών ασκήσεων, θα αποκτήσει την ικανότητα να δημιουργεί πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα και να είναι επαρκώς προετοιμασμένος για τα μαθήματα της Γραφιστικής.
Θα έχει τη δυνατότητα της κριτικής και της αυτοκριτικής για την παραγωγή μιας άρτιας εικαστικής σύνθεσης στο Γραφιστικό του έργο
SYLLABUS
Theoretical module
Basic elements of the visual language and principles of the Visual Alphabet – Composition.
Comparative analysis and connection with classical aesthetic theories and modern theories of Forms.
Analysis of the individual elements of the Visual Language. (Point, line, shape, color, motion, direction, texture, etc.).
Connecting the non-visual form of the elements with images of reality.
Reading virtual elements in Paintings and Graphic Design works. Views, analysis, critique.
References from the History of Art and Graphic Design.
Screenings of works of art and Graphic Design.
Analysis and critique.
Composition as expressed by harmony and intensity in an artistic proposal.
Compositional techniques and their function (Harmony – Contrast, Relaxation-Intensity, combinations). The timeless function of composition in works of art.
Screenings of works of Art and Graphic Design. Analysis, critique.
The basic ways of conveying a visual message (Representation, Symbolism, Αbstract) and the ways of their expression. Schools and Movements.
Screenings of works of Art and Graphic Design.
Analysis and critique
Workshop module
• Creation of a series of compositions with points, lines, shapes, color, movement, direction, etc., with various visual techniques and digital processing in order to understand the visual message they express and the transfer of the basic principles of visual language and composition in their visual form.
• Creation of color compositions of the above elements of the visual language with various visual techniques and digital processing in order to transfer the basic principles of the composition to its virtual form.
• Creation of abstract works that include the elements of visual language and composition for applications in Graphic Design (Poster, cover, etc.).
• Free texture exercises with various techniques and materials.
• Exercises with texture applications in Graphic Design (illustration, book cover, magazine, poster).
• Composition exercises with a combination of Harmony – Relaxation, Contrast – Intensity.
• Exercises based on the three ways of conveying the Artistic message: Representation, Symbolism, Subtraction, as suggestions for application in a graphic design project (cd, book covers).
A variety of media are used for the applied exercises, such as traditional materials (painting, collage, and mixed media), digital media, photography, etc.
Group works are also created with the aim of teaching how to collaborate in the organization of a collective artistic work.
ATTACHED BIBLIOGRAPHY
Greek sources
- Jean-Pierre Cometti, Jacques Morizot, Roger Puivet,(2005) Ζητήματα αισθητικής, μετάφραση Στέλλα Χρυσικού, επιστημονική επιμέλεια Παναγιώτης Πούλος, Αθήνα, Νήσος
- Βακαλό Ελένη(1985) Μετά την Αφαίρεση, Κέδρος, Αθήνα
- Umberto Eco. (1992) Η Σημειολογία της καθημερινής ζωής. Μάλλιαρης Παιδεία, Αθήνα .
- KANDINSKY WASSILY, (1980) , Σημείο γραμμή στην Επιφάνεια, Νεφέλη, Αθήνα.
- KANDINSKY WASSILY, (1981) Για το Πνευματικό στην Τέχνη, Νεφέλη, Αθήνα .
- Kούπερ Τζ. (1992) Λεξικό Συμβόλων, Πύρινος Κόσμος . Αθήνα
- Κοζάκου Τσιάρα Όλγα.(1999) Εισαγωγή στην εικαστική γλώσσα, Εκδόσεις Gutenberg , Αθήνα
Πετρίτης Πάνος, (1992), Αλφαβητάριο Αισθητικής για μεγάλους, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα .
International Sources
- MARK NEWMAN AND DONNA OGLE, (2019), Visual Literacy, Rowman & Littlefield Publishers, Meriland
- Munari Bruno (2016),” Square, Circle, Triangle”, Princeton Architectural Press, NY
- Leborg Christian (2006). Visual Grammar, Princeton Architectural Press. ΝΥ
- Haber R . N. and Henderson M.(1980) The psychology of Visual Perception, Rinehart and Winston Inc. NY .
- Hogg J. (1969) Psychology and the Visual Arts. Penguin Books. Baltimore .