Graphic Expressions In Context

Course Code:

Ν1-8030

Semester:

8th Semester (Graphic Design pathway)

Specialization Category:

ΜΕ

Course Hours:

4

ECTS:

7


Course Tutors

STRATI SOFIA, PhD

SYLLABUS

Theoretical module

Specifically sought:

  • the reading of graphic design images that are particularly diffuse in the urban environment, thus contributing to its reinterpretation,
  • the formulation of conclusions that characterize the applied practice and potentially guide both the design ideology and philosophy, as well as the strategy of new interventions,
  • the detailed reference to important design factors, as well as to criteria for the evaluation of Graphic Design projects in Environment.

Different cases of examples from the current situation in the urban area are examined in order to approach the social role of Graphic Design in the Environment with:

  • understanding the importance of designing Graphic Design projects in Environments, both for the overall image of the city and for the individual images of each neighborhood, square, boulevard or street, and
  • the analysis of the concept of communication of messages transmitted by different means of spatial projection and information.

Workshop module

In particular, by carrying out the practical exercises, the following is attempted:

  • creation of Graphic Design projects in Environments, defined during the courses,
  • preparing his / her reasoning and designing skills to include projects;
  • implementation of gradual approaches to the topic, ie formulation of ideas and creation of drafts for the study projects, as well as selection and presentation of final design proposals.
  • the persistent examination of the operation of the results of the design effort as a quality endeavor that is focused on both creativity and human communication carried out in the field.

    ATTACHED BIBLIOGRAPHY

Greek sources

ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΣ, Α. (1979). Η ανάγκη για μια σύγχρονη ανθρωπιστική πόλη. Αναζητήσεις 2. Αθήνα: Ελληνική Ανθρωπιστική Εταιρεία – Διεθνές Κέντρο Ανθρωπιστικών Κλασσικών Ερευνών.

ΒΡΥΧΕΑ, Α. (1996). «Κρίση Κατοίκισης». Επιστημονικό Συνέδριο: Κοινωνικές ανισότητες και κοινωνικός αποκλεισμός. Αθήνα: Ίδρυμα Σάκη Καράγιωργα.

Ingold, T.  (2016). Η αντίληψη του περιβάλλοντος., (μτφρ. Βρεττού, Α., επιμ. Νανογλου, Σ.). Αθήνα: Εκδόσεις ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ.

ΠΟΡΤΑΛΙΟΥ, Ε., & ΜΠΑΜΠΑΛΟΥ, Μ. (1999). Σημειώσεις του μαθήματος Ο δημόσιος χώρος της πόλης, Αθήνα: ΠΜΣ:Σχεδιασμός-Χώρος-Πολιτισμός, ΕΜΠ.

ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, Σ. (1996). Διαφήμιση και το νόημα του χώρου. Αθήνα: Εκδόσεις Στάχυ.

      -//-             (1990). Η συμβολική σχέση με τον χώρο. Πως οι κοινωνικές αξίες διαμορφώνουν και ερμηνεύουν τον χώρο. Αθήνα: Κάλβος.

ΣΤΕΦΑΝΟΥ, Ιου., & ΣΤΕΦΑΝΟΥ, Ιωσ. (2003). Περιγραφή της εικόνας της πόλης. Αθήνα: Πανεπιστημιακές εκδόσεις ΕΜΠ.

ΣΤΕΦΑΝΟΥ, Ιωσ. (2000). Φυσιογνωμία της ελληνικής πόλης. Αθήνα: εργαστήριο πολεοδομικής σύνθεσης ΕΜΠ, ΕΜΠ & ΥΠΕΧΩΔΕ.

       -//-                    (2001). Φυσιογνωμία ενός τόπου. Ο χαρακτήρας της ελληνικής πόλης τον 21ο αιώνα. Αθήνα: εργαστήριο πολεοδομικής σύνθεσης ΕΜΠ, ΕΜΠ & ΥΠΕΧΩΔΕ.

International Sources

BARTHES, R. (1971). Système de la mode. Paris: Seuil.

                     (2007). Μυθολογίες-Μάθημα. Αθήνα: Κέδρος.

                     (1980). Η Επικράτεια των Σημείων, Αθήνα: Ράππας.

BENJAMIN, W. (1996). Passages. Cambridge: MIT Press.

BERGER, J. (1993). Η εικόνα και το βλέμμα. Αθήνα: Οδυσσέας.

ECO, U. (1997). Η σημειολογία στην καθημερινή ζωή. Αθήνα: Α.Μαλλιάρης-Παιδεία Α.Ε.

Gehl J. (2013). Public Space, Public Life: an Interaction. Washington: Island Press.

GRAMSI, Α. (1977). Letteratura e vita nazionale. Ρώμη: Riyniti.

JEFKINS, F. (1980). Διαφήμιση. Αθήνα: εκδόσεις Θεόδωρου Τυροβόλα.

LYNCH, K. (1977). The image of the city. Cambridge: MIT Press.

SITTE, C. (1992). Η πολεοδομία σύμφωνα με τις καλλιτεχνικές της αρχές. Αθήνα: Εκδόσεις ΕΜΠ, Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Τομέας Πολεοδομίας και Χωροταξίας.

THOMPSON, E. P. (1981). The Making of the English Working Class. London: Penguin.

Zukin, S. (2011). Naked city: the death and life of authentic urban places. New York: Oxford University Press.

MODULE CONTENT