SYLLABUS
Decoding, interpretation and analysis of the morphoplastic process which determines the internal balances of structural elements of a composition in an artwork. Liberation of the aesthetic form from the reality and choice of aesthetic solutions. Ways of organizing and designing, harmonic synthesis of formal elements, interpretation and analysis of forms of composition from antiquity up today. Study of the principles according to which the research in drawing techniques and styles is conducted. The concepts of organizing in drawing synthesis through code elements that are classified and co-exist in an artwork.
ATTACHED BIBLIOGRAPHY
– Suggested bibliography:
Μπενάκη Α. & Τσιούρης Γ. (2015). Ψυχοδυναμική Ανθρωπίνου Σώματος και Σημειολογία Μορφών. Εκδόσεις ΙΩΝ.
Μπενάκη Α. (2010). Αέναες Εικαστικές Αρμονίες Ελεύθερο Σχέδιο-Χρώμα. Εκδόσεις ΙΩΝ, Αθήνα.
Little St. (2005). Οι «…ισμοί» στην τέχνη. Εκδόσεις Σαββάλας.
Παπασταμούλης Κ. (2005). Το Σχέδιο και το Xρώμα στη ζωγραφική. Εκδόσεις ΙΩΝ, Αθήνα.
Τσιούρης Γ. (2003). Το σχέδιο και το χρώμα μας αποκαλύπτουν. Εκδόσεις ΙΩΝ, Αθήνα
Hogarth Brune (2002). Dynamic Figure Drawing. Brune Hogarth Dynamic Media Worldwide LLC. First published by Watson-Guptiill Publications, New York 1970.
Chefs-d’oeuvre de la fondation Barnes (1993). De Cézanne à Matisse. Gallimard/Electa.
Klee P. (1989). Η εικαστική σκέψη. Τα μαθήματα στη σχολή Μπαουχάουζ. Tόμος ΙΙ. Μεταφρασμένη έκδοση. Εκδόσεις Μέλισσα.
Walter S. (1987). Το χρώμα στη φύση και την τέχνη. Εκδόσεις Κάλβος, Αθήνα
Gestner K. (1986). Les Formes dew couleurs. Bibliothèque des Arts.
Fischer E. (1981). Η αναγκαιότητα της τέχνης. Εκδόσεις Θεμέλιο.
Grigorescu V. (1980). Kandinsky. Editura Meridiane, Bucuresti.
Reinhold Van N. (1974). En F. Principles of colour. CONY.
Reinhold Van N. (1970). Johannes Itten, The Elements of colour. Van Nostrand Reinhold CONY.
Πεγέ Ζ. (1964). Η ζωγραφική στο 19ο αιώνα. Μεταφρασμένη έκδοση. Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα.
Μανώλης Ανδρόνικος (1952). Ο Πλάτων και η Τέχνη. Εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ.