History Of Graphic Design II

Course Code:

N1-7020

Semester:

7nth Semester (Graphic Design pathway)

Specialization Category:

Mandatory Courses ( ΔΟΝΑ )

Course Hours:

3

ECTS:

3



SYLLABUS

Through a series of lectures and presentations the students will be exposed to a variety of historical developments.

  1. i) The first State organized use of Graphic Design as a means of war propaganda during World War II
  2. ii) The huge impact of Modernism and the Avant Garde movements in visual communication (Cubism, Futurism, Dada, De Stijl etc.)

iii) The development of the new visual language in revolutionary Russia and in Bauhaus during the Weimar Republic

  1. iv) Art Deco and the poster propaganda of the Spanish Civil War and WWII.
  2. v) The post WWII commercial explosion of advertising in the western societies and the role of graphic design in modern digital communication (Swiss typography, psychedelia, eclecticism).
  3. vi) The digital revolution in visual communication.

    ATTACHED BIBLIOGRAPHY

Greek sources

  1. Φραγκόπουλος, Μ. (2006), Εισαγωγή στην ιστορία και τη θεωρία του Graphic Design, Futura Press.
  2. Ματθιόπουλος, Γ. (2009), Ανθολόγιο ελληνικής τυπογραφίας. Συνοπτική ιστορία της τέχνης του εντύπου ελληνικού βιβλίου από τον 15ο έως τον 20ό αιώνα, ΠΕΚ.
  3. Καρυκόπουλος, Π. (1976), Από τον Γκούτεμπεργκ στην ηλεκτρονική τυπογραφία, Ιδιωτική έκδοση.
  4. Μαστορίδης, Κλ. (1999), Casting the Greek Newspaper, ΕΛΙΑ.
  5. Στάικος, Κ. – Σκλαβενίτης Τρ., (επιμ.), (2004), Πεντακόσια χρόνια έντυπης παράδοσης του Νέου Ελληνισμού (1499-1999), Βουλή των Ελλήνων.

International sources

  1. Chappell, W. (1971), A Short History of the Printed Word, New York.
  2. Frutiger, A. (1980), Type, Sign, Symbol, ABC Verlag.
  3. Meggs, Ph. (1983), A History of Graphic Design, Van Nostrand Reinhold.

www.archivesofdesign.gr
Hyphen

MODULE CONTENT