TYPOGRAPHY I (Graphic Design pathway)

Course Code:

N1-3060

Semester:

3rd Semester

Specialization Category:

ΜΕ

Course Hours:

4

ECTS:

5


SYLLABUS

The course aims to analyze the methodology and train the students in understanding the historical developments and design principles of the handwriting and type forms, which have derived from the Greek and Latin alphabetic systems.

Theoretical module

The development of writing in Europe: The students will be able to learn about the early alphabetic systems, the writing tools and materials and the historical development from the majuscule and miniscule letters in Eastern and Western Europe until the invention of Typography, the radical new method of mass communication.

The printing types: The lectures will focus on the transition of the written letters to sculpted printing types and the impact of the Renaissance in the choices of designs for the Latin and Greek texts. The students will also be able to study how type design and typesetting practices developed within national cultures in Europe and explore the ways that typographic choices were influenced by religious and socio-economic circumstances.

Workshop module

Through a series of exercises with type examples, each student will be able to investigate the principles and rules of a functional type design, to learn the design categories of typefaces, explore the common characteristics as well as the peculiarities of each different letter, identify historical traits and understand the proper typesetting rules and practices.

Each week the students display their work and participate in a discussion between them that expands their inspiration, debating skills and analytical abilities.

ATTACHED BIBLIOGRAPHY

Greek sources

  1. Βαρλάμος, Γ. (1957), “Πως γίνεται ένα βιβλίο”, Ζυγός, 23 (8-9) σελ. 29-31.
  2. Βλάχος, Γ. (2009), Ιστορική καταγραφή των τεχνικών αναπαραγωγής εικόνας. Από την ανακάλυψη της τυπογραφίας (15ος αιώνας) έως το τέλος του 20ού αιώνα, διδακτ. διατριβή, Πανεπ. Ιωαννίνων.
  3. Bringhurst, R. (2001), Στοιχεία της τυπογραφικής τέχνης, ΠΕΚ (Εύδοξος).
  4. Γιούργος Κ. (επιμ.), (1996), “Η περιπέτεια του βιβλίου”, Η Καθημερινή-Επτά Ημἐρες, (7.4)
  5. Δρούλια Λ. (2001), Η ιστορία του ελληνικού βιβλίου: Προσεγγίσεις και σύγχρονες κατευθύνσεις– Βιβλιογραφία των ελληνικών εργασιών (1965-2000), Κότινος, Αθήνα.
  6. Εταιρεία Ελληνικών Τυπογραφικών Στοιχείων (1998), Τα ελληνικά γράμματα: Από την σκληρή πέτρα στον σκληρό δίσκο, Διεθνές Συνέδριο, Μ. Μακράκης (επιμ.), Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.
  7. Καρυκόπουλος, Π. (1976), Από τον Γκούτεμπεργκ στην ηλεκτρονική τυπογραφία, Αθήνα.
  8. Κέντρον Νεοελληνικών Ερευνών (1982), Το βιβλίο στις προβιομηχανικές κοινωνίες, Πρακτικά Α´ Διεθνούς Συμποσίου, Αθήνα.
  9. Κεφαλληνός, Γ. (1991), “Τυπογραφία – Χαρακτική”, στο Κεφαλληνός, Γ., Αλληλογραφία (1913-1952), Εμμ. Κάσδαγλης (επιμ.), ΜΙΕΤ, Αθήνα, σελ. 229-279.
  10. Κόκκωνας, Γ. (2013), “Τα τυπογραφικά στοιχεία των πρώτων Ελλήνων στοιχειοθετών (1486). Συμβολή στη μελέτη των απαρχών της ελληνικής τυπογραφίας,” Τυπογραφία και τυπογράφοι: Πρακτικά ημερίδας Εταιρείας Μελέτης Νέου Ελληνισμού – Μνήμων, Παράρτημα 18, Αθήνα, σελ. 95-185.
  11. Κουμαριανού Αικ. – Δρούλια Λ. – Layton, E. (1986), Το ελληνικό βιβλίο, Αθήνα, ΜΙΕΤ.
  12. Ματθιόπουλος, Γ. (2009), Ανθολόγιο της ελληνικής τυπογραφίας. Συνοπτική ιστορία της τέχνης του εντύπου ελληνικού βιβλίου από τον 15ο έως τον 20ό αιώνα, ΠΕΚ.
  13. Μαστορίδης, Κλ., “Χάραξη και χύτευση των ελληνικών τυπογραφικών στοιχείων στον 19ο και 20ό αιώνα”, ΗΥΦΕΝ, τόμ. 6, Θεσσαλονίκη.
  14. Scholderer, V. (1927), Ελληνικά τυπογραφικά στοιχεία. 1465-1927, Εκδόσεις Τυποφιλία, Θεσσαλονίκη, 1995.
  15. Σκλαβενίτης Τρ., – Στάικος, Κ., (επιμ.), (2004), Το έντυπο ελληνικό βιβλίο. 15ος -19ος αιώνας, Αθήνα, Κότινος.
  16. Σκιαδάς Ν. (1976-1881-1982), Το χρονικό της ελληνικής τυπογραφίας, τόμ. Α´, Β´, Γ´, Αθήνα, Gutenberg.
  17. Τάσσος Α. (1957), “Η Χαρακτική και το βιβλίο», Ζυγός (22-23), σελ. 9-10.

International Sources

  1. Bowman, J.H. (1998), Greek printing types in Britain, from the late eighteenth to the early nineteenth century, Τypophilia, Thessaloniki.
  2. Leonidas, G. (2018), «Enabling modernity: innovation in modulated Greek typefaces, 1998-2007», Philological Encounters, 3 (4). pp. 412-440. 
  3. Lawson, A. (1990), Anatomy of a Typeface, London, Hamish Hamilton.
  4. Layton, E. (1994), The Sixteenth Century Greek Book in Italy. Printers and Publishers for the Greek World, Venice.
  5. McNeil, P. (2017), The visual history of type, Laurence King Publishing, London.
  6. Morison, S. (1957), First Principles of Typography, CUP.
  7. Mastoridis, K. (1999), Casting the Greek newspaper: a study in the morphology of the ephemeris from its origins until the introduction of mechanical setting, ΕΛΙΑ, Θεσσαλονίκη.

Related periodicals:

www.archivesofdesign.gr

Hyphen (περιοδικό Τυπογραφίας)

www.grdmagazine.gr

www.ggda.gr

www.designmag.gr

www.printmag.com

www.baselinemagazine.com

www.typographica.org

MODULE CONTENT