SYLLABUS
The course elaborates and explores practices of the visual arts and illustration. Main objectives of the course: a) to expand the concept of illustration b) the use of different visual practices in the research field, experimentation, development, organization and presentation of a project c) the discovery of personal ways of managing iconographic and visual practices.
Innovative methodologies, theory and bibliography are utilized throughout the course. Particular emphasis is placed on drawing on a wide range of references related to other fields of knowledge. Individual exercises are included where traditional and modern means, techniques and materials are used. Students, through individual or group projects, produce visual constructions and narratives.
ATTACHED BIBLIOGRAPHY
Greek sources
-Burke, P. (2003) Αυτοψία, Οι χρήσεις των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών. Αθήνα: Μεταίχμιο.
-Δασκαλοθανάσης, Νίκος (2021) Ιστορία της Τέχνης 1945-1975, Από την μοντέρνα στη σύγχρονη τέχνη. Αθήνα: futura.
-Δασκαλοθανάσης, Νίκος (2004) Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Άγρα.
-Δημητρακάκη, Αντζελα (2018) Τέχνη και Παγκοσμιοποίηση, Από το μεταμοντέρνο σημείο στη βιοπολιτική αρένα. Αθήνα : Βιβλιοπωλείον της Εστίας.
– Flusser, Vilem, (2007) Οι Χειρονομίες. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
-Foster, H., Krauss, R., Bois, Y., Buchloh, B. (2004) Art Since 1900. London: Thames and Hudson.
-Καραμπά, Ελπίδα, (2005) Δημόσια Τέχνη Σχεσιακού Τύπου. Ο επιμελητής στην αναζήτηση της θεωρία. Άρθρο-παρέμβαση στο συμπόσιο: Σύγχρονη Τέχνη και Δημόσιος Χώρος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης. Αθήνα: aica-Hellas.
-Μουτσόπουλος, Θ. (2001) Τα υβρίδια της παγκοσμιοποίησης, Πόλη και Μαζική Κουλτούρα στην Περιφέρεια. Αθήνα: Futura.
-Μουτσόπουλος, Θ. (2021) Όχι ακριβώς Τέχνη, Η υπερδιόγκωση του πολιτισμικού φαινομένου. Αθήνα: Πλέθρον.
-Ντάφλος, Κ. (2015) Επιτελεστικές πρακτικές τέχνης. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:
Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
– Ντάφλος, Κ. (2015) Τακτικές τεχνοπολιτικών μέσων [ηλεκτρ. βιβλ.]. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
– Ντε Σερτώ, Μισέλ (2010) Επινοώντας την καθημερινή πρακτική, Αθήνα: Σμίλη,.
-Σένετ, Ρίτσαρντ (1999) Η τυρρανία της οικειότητας, Ο δημόσιος και ιδιωτικός χώρος στον δυτικό πολιτισμό. Αθήνα: Νεφέλη.
International Sources
-Bourriaud, N. (2002) Relational Aesthetics. Dijon: Les presses du réel.
-Groys, B. (2009) Self-Design and Aesthetic Responsibility. e-flux, Journal #07.
http://www.e-flux.com/journal/self-design-and-aesthetic-responsibility/
-Kaye, N. (2008) Site-Specific Art, Performance, place and Documentation. New York : Routledge.
– Manovich L.(2001) The Language of the New Media. Cambridge, Mass: MIT Press.
-Rees, D. (2014) How to be an Illustrator. London: Laurence King.
-Zeegen,L.(2009) What is Illustration. Hove: RotoVision
– Vergine, L. (2000) Body Art and Performance, The body as language, Skira, Milano
-Wigan, M. (2008) Text and Image. Lausanne: AVA Publishing
– Related academic journals:
https://www.academia.edu/